تأثیر شبیه سازی رایانه ای بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان در درس کامپیوتر
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شبیهسازی رایانهای بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان سال دوم هنرستان در درس کامپیوتر بود. این تحقیق از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و گروه گواه انجام گرفت . جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کلیة دانش آموزان پسر پایه دوم هنرستانهای شهرستان ری که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داد. حجم نمونه در این پژوهش، 60 دانش آموز پسر پایه دوم هنرستان بودند که به دلیل محدودیت اجرا، به شیوه نمونهگیری در دسترس نمونهگیری شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر بود. برای محاسبه روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه از نظر متخصصان و برای تعیین پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان 78/0 بدست آمد. برای تحلیل داده ها، از تحلیل توصیفی و آزمون آماری کوواریانس استفاده شد. نتایج پس آزمون انگیزش تحصیلی نشان داد که شبیه ساز رایانهای بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد.