روانشناسی مثبت در محیط کار: نقش توانمندیهای محافظتکننده در پیشبینی عملکرد شغلی وظیفه ای و زمینه ای معلمان
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
در سال های اخیر نقش مثبت گرایی در مدیریت منابع انسانی به طور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس تأکید روانشناسی مثبت بر نقش ویژگیهای مثبت افراد در عملکرد آنان، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش توانمندیهای محافظتکننده در پیشبینی عملکرد شغلی وظیفهای و زمینهای بود. بدین منظور 148 نفر به صورت نمونه در دسترس از معلمان دوره اول متوسطه شهر اصفهان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش آزمون توانمندیها و ارزشها در عمل پیترسون و سلیگمن فهرست وارسی عملکرد وظیفهای بیرنهو همکاران و فهرست وارسی عملکرد زمینهای کونوی بودند. تحلیل ضریب همبستگی پیرسون پژوهش نشان داد که بین توانمندیهای محافظتکننده و عملکرد شغلی وظیفهای و زمینهای رابطه معناداروجود دارد (001/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که خود نظم دهی و دور اندیشی عملکرد شغلی وظیفهای و بخشش عملکرد شغلی زمینهای را پیشبینی میکنند. این یافتهها میتواند جهت افزایش عملکرد وظیفهای و زمینهای معلمان دورهی اول متوسطه مورد استفاده قرار گیرد.
. (1394). روانشناسی مثبت در محیط کار: نقش توانمندیهای محافظتکننده در پیشبینی عملکرد شغلی وظیفه ای و زمینه ای معلمان. پژوهش در آموزش, 4(4), 33-39.
MLA
. "روانشناسی مثبت در محیط کار: نقش توانمندیهای محافظتکننده در پیشبینی عملکرد شغلی وظیفه ای و زمینه ای معلمان", پژوهش در آموزش, 4, 4, 1394, 33-39.
HARVARD
. (1394). 'روانشناسی مثبت در محیط کار: نقش توانمندیهای محافظتکننده در پیشبینی عملکرد شغلی وظیفه ای و زمینه ای معلمان', پژوهش در آموزش, 4(4), pp. 33-39.
VANCOUVER
. روانشناسی مثبت در محیط کار: نقش توانمندیهای محافظتکننده در پیشبینی عملکرد شغلی وظیفه ای و زمینه ای معلمان. پژوهش در آموزش, 1394; 4(4): 33-39.