بررسی رابطه بین سلامت روانی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
یکی از مهمترین عوامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشآموزان وجود سلامت روانی آنها است. مطالعات متعدد نشان داده است که دانش آموزان نیز ممکن است همانند انسان های دیگر به اختلالات روانی و عاطفی مبتلا شوند. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت سلامت روانی و رابطهی آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم می باشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهر همدان است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای نمونه ای با حجم 216 نفر از دانشآموزان انتخاب شد و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ۲۸ ماده ای سلامت عمومی (GHQ) گلدبرگوهیلرو معدل کل واحدهای درسی نیمسال تحصیلی گذرانده شده، استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق شاخصهای آمار توصیفی و آزمون ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه و رگرسیون سلسله مراتبی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که 5/43 درصد دانشآموزان دارای سلامت روانی، 6/30 درصد مشکوک به اختلال روانی و 9/25 درصد آنان مبتلا به اختلال روانی هستند. بعلاوه بین سلامت روانی دانش آموزان و عملکرد تحصیلی آنان رابطه معنی داری است.