در طول دهه گذشته دستههای گوناگونی از تکنولوژی ارتباطی، کانالهای ارتباطی میانفردی بسیار متنوعی را در اختیار جوانان قرار داده است، یکی از پدیدههایی که در اواخر قرن بیستم زندگی بشر را دگرگون کرده، تلفن همراه است. تلفن همراه تأثیرات فردی و اجتماعی متنوعی به همراه داشته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کارکردهای تلفن همراه و دشواریهای بین فردی است. بدین منظور 470 نفر از دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه استان خراسان شمالی با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه محققساخته کارکردهای تلفن همراه و دشواریهای بین فردی (انگلس و هیدالگو و مندز، 2005) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها به کمک تحلیل واریانس، آزمون تی، فریدمن، و رگرسیون گام به گام صورت گرفت. نتایج گویای آن بود که تمامی کارکردهای تلفن همراه در میان دانشآموزان متوسطه استان خراسان شمالی در سطح بالایی قرار دارد. کارکرد مثبت اخلاقی با بالاترین میانگین بعد از آن وابستگی و اعتیاد و کارکرد منفی اخلاقی به طور مساوی در رتبه دوم قرار دارند. نتایج گویای آن است که به لحاظ جنسیت، تفاوت میانگین وابستگی و اعتیاد به تلفن همراه، محدودیت اجتماعی، کارکرد منفی تحصیلی و کارکرد منفی اخلاقی دختران با میانگین بالاتر، از لحاظ آماری معنادار است. نتایج نشان داد که بین رتبه هر یک از کارکردها تفاوت معنی داری وجود دارد و کارکرد مثبت اخلاقی از بیشترین کارکرد برخوردار است. نتایج گویای آن بود که کارکردهای تلفن همراه و مؤلفههای دشواریهای بین فردی رابطه وجود دارد. همچنین کارکردهای مختلف تلفن همراه قادر به پیش بینی ابعاد دشواریهای بین فردی است.